35.700 YTL - 1.4 LT, 100 HP
italyan markanın efsane modellerinden "Fiat 500", retro bir tasarımla geri döndükten sonra "Yılın Otomobili" unvanını da kazanmıştı. Fiat 500, Autoshovv Fuarı'nın başlaması ile birlikte ülkemizde de satışa çıktı. Yoldaki diğer sürücülerin dikkatini çekeceğini düşündüğümüz Fiat 500, tıpkı bir atom karınca gibi duruyor. Elbette elit ve lüks bir atom karınca gibi. Fiat'ın yükselmekte olan marka imajını daha da yukarılara taşıması beklenen 500, farklı bir otomobil kullanmanın peşinde olanlar için tam anlamıyla biçilmiş kaftan. Avrupa pazarlarında satışa sunulmasının ardından 260 bin adet gibi önemli bir sipariş talebi alan 500, MINI’nin tahtını zorlayacak gibi görünüyor. Üstelik 28 bin YTL gibi iddialı bir başlangıç fiyatına sahip olması ve donanım açısından da yabana atılamayacak özellikler barındırması sayesinde, 500'ün ülkemizde de büyük ilgi görmesi süpriz olmayacak.
1.2 lt 69 HP, 1.4 lt 100 HP olmak üzere iki benzinli motor seçeneğine sahip olan otomobilde Pop, Lounge ve Sport adı verilen üç farklı donanım paketi bulunuyor. Baz donanım listesine bakıldığında EBD destekli ABS, sürücü, yolcu, yan, diz ve perde havayastıkları, manuel klima, gövde rengi tamponlar ve yan aynalar, krom kapı kolları, metalik boya, MP3 çalarlı müzik sistemi, yükseklik ayarlı ön ve arka kafalıklar, follow me home farlar ve katlanabilir arka koltuklar yer alıyor. Daha üst donanımlar tercih edildiğinde ise Blue& Me Sistemi (Bluetooth teknolojisi, USB girişli MP3 çalar ve sesli SMS okuyucu), 15 inç alaşım jantlar, sis farları, otomatik klima, sabit cam tavan, park sensörü, ön ve arka tampon üzeri krom barlar, krom kapı eşik çıtaları, krom egzoz ucu, yükseklik ayarlı deri direksiyon simidi ve deri vites topuzu gibi donanımlar yer alıyor. Bununla birlikte isteğe bağlı olarak Hi-Fi ses sistemi, "500 inci beyazı" gövde rengi, Frau deri döşeme, elektrikli açılabilir cam tavan (Skydome) gibi donanımların sunulduğu Fiat 500'te ASR,/MSR, HBA ve Hillholder içeren ESP aküf güvenlik ve sürüş destek sistemleriyse 1.4 100 HP motorlu versiyonlarda ve ayrıca Dualogic şanzımanlı tüm model versiyonlarında standart olarak tüketicilere sunuluyor.
Fiat Stil Merkezi tarafından tasarlanan otomobil çok eğlenceli bir tasarıma sahip. Bazılarına göre Vosvosları andıran bir sevimliliğe sahip olan Fiat 500, yuvarlak hatları ve büyük aydınlatma elemanları ile sinema setlerinden yollara fırlamış gibi görünüyor. İlk olarak 1957 yılında üretilen 500'ün temel hatlarını taşıyan bu sevimli bücür, retro tasarım özellikleri ile asfalt üzerinde son derece farklı görünüyor. Yuvarlak hatlı ve sevimli görünen bir otomobil olmasına rağmen 500 aynı zamanda sportif ve şık detayları ile de beğeni topluyor. Fiat 500'de standart olarak sunulan DRL teknolojili (Day Running Light) gündüz farları yer alıyor. Motor çalıştırıldığı anda otomatik olarak devreye giren sistem, bazı ülkelerde otomobil kullanıcılarının gündüz farlarını yakmalarını gerektiren mevcut mevzuaü kendiliğinden yerine getirirken, bir yandan da arka stoplar yanmadan çalışabildiği için tüketimden de tasarruf sağlıyor. Bu aydınlatmanın en önemli problemi ülkemizde sis farı olarak algılanması olacak diye düşünüyoruz. Çünkü farların altında bulunan bu aydınlatmalar yolda sis farları acıkmış gibi algılanıyor. Oysa üç katlı olarak tasarlanan aydınlatma sisteminde sis farları en alt bölümde yer alıyor. Diklemesine konumlandırılmış arka aydınlatmadan bağımsız olarak yanması da sis fan algısını artırıyor.
Fiat 500'de 2+2 olmak üzere dört kişilik bir oturma alanı sunuluyor. Ön tarafta sunulan yaşam alanı beklediğimizden çok daha geniş. Arka tarafta ise rahat edebilmek için 50 kg ağırlığında ve en fazla 1.65 m boyunda olmak gerekiyor. Eğer bu ölçülerden daha fazlaysanız, arka bölümde rahat edemeyeceğinizi garanti ederiz. Elbette 3.55 m uzunluğunda ve 1.65 m genişliğinde olan bir araçtan daha fazlasını beklemek haksızlık olacaktır. Dışı gibi içi de son derece farklı olan 500'ün gösterge paneli ise iç içe geçmiş halkalardan oluşuyor. İlk anda biraz zor kontrol edilen göstergeler, gözler ona alıştığında hayatı kolaylaştıracak bir hale bürünüyor. Son dönemde piyasaya sunulan Fiat markalı araçlarda yer alan ve aracın şehiriçinde daha rahat kullanılmasını sağlayan City modu ise bu 500'de bulunmuyor. Bunun yerine mühendisler bu küçük sportif aracın kendisini daha iyi ifade edebilmesi için orta konsola spor sürüş modu düğmesi yerleştirmişler. İdeal sürüş pozisyonu yükseklik ayarı olmayan direksiyon simidi, tam olarak ayarlanamayan sürücü koltuğu nedeniyle biraz zor bulunuyor olsa bile ayarlar yapıldığında keyif verici bir hal alıyor. İç mekanda bazı montaj ve işçilik hataları gözümüze çarpmış olsa bile bunların test otomobiline özgü olduğunu düşünüyoruz. Fuarda yer alan araçlara yapmış olduğumuz inceleme test aracındaki gibi bariz işçilik ve montaj hatalarının olmadığını ortaya çıkardı. Fakat yine de bu otomobili satın alacakların plastik kalitesi, detay işçiliği ve montajı konusunda biraz daha dikkatli olması gerekecek gibi.
Motor performansı keyiflenmeniz için yeterli
Fiat 500 modelinin en güçlü motor seçeneğini oluşturan 1.4 litrelik 16 supaplı motor ise ürettiği 100 HP güç ve 131 Nm'lik tork değeriyle bu aracı adeta bir atom karıncıya çeviriyor. Fakat hedefine aldığı modellerin bundan çok daha güçlü motor seçenekleri ile 500'ü sağ şeritlerine hapsedeceklerini de söylememiz gerekiyor. 10.1 sn içinde 100 km/s hıza ulaşabilen 500, 6 ileri oranlı manuel şanzımanıyla yeterince keyif sunuyor. Maksimum hızı 182 km/s olarak açıklanan otomobil, hız saati 110 km/s'nin üzerine çıktığında biraz serinkanlı bir karaktere bürünüyor.
Sert bir süspansiyon sistemine sahip olmasına rağmen 500, MINI'nin önemli bir sorunu olduğunu düşündüğümüz çukurlardan sekme gibi bir durum yaşamıyor. Hatta çukurlardan geçildiği anlarda bile konforlu karakterinden ödün vermemesi ile beğenimizi kazanmayı bildi. Yol tutuşa da olumlu bir etki sağlayan süspansiyon sistemi 500'ün güven veren bir sürüş karakterine sahip olmasını sağlıyor. Sert girilen virajlarda arkadan kayma eğilimi hafif bir şekilde hissedilse bile, bu tip bir durumda aracı kontrol altına almak da keyif veriyor. Bu otomobil en önemli eleştirisini ise hissiz fren pedalı ile alacak gibi görünüyor. Hem hissiz, hem de çok sert olan fren pedalı sıkışık trafiklerde normalden daha fazla yorulmanıza neden olacak. Duruş karakteri açısından bir sorun yaşamayan Fiat 500, güvenlik sınırını da yakalamayı başarıyor. Küçük bir otomobil olmasına rağmen şaşırtıcı derecede iyi görüş açıları sunan araç, ses yalıtımı konusunda da üzerine düşeni yaptığım ortaya koyuyor.
Sonuç: Fiat 500 Türkiye'de de ortalığı kasıp kavuracak gibi görünüyor. 28 bin YTL'den başlayan fiyat etiketi ile farklı bir otomobil sahibi olmak isteyenlere çok daha kolay ulaşabilecekleri bir model olarak seslenen 500, sunduklarıyia da akılları baştan alacak gibi. Sevimli ve dinamik görünümü, nostalji rüzgarları estiren tasarım detayları İtalyan otomobil üreticisinin tüketicilere bir teşekkürü gibi. Çok para ödemeden farklı olmak istiyorsanız, Fiat 500 tam size göre, bizden söylemesi.